Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
7 nástrojů pro UX testování a optimalizaci webů a eshopů
13. 4. 2021
Webový Online Pilot
Dobrá uživatelská zkušenost se za posledních několik let stala prioritou číslo jedna a úspěšný web, eshop nebo aplikace se tak dnes již prakticky neobejde bez řádného UX testování a optimalizace. Připravili jsme pro vás tipy na 7 nástrojů, které vám s optimalizací mohou pomoct.
Proč analyzovat a optimalizovat web?
Hned na začátku je dobré ujasnit, proč by vás vlastně analýza či optimalizace webu, eshopu nebo aplikace měla zajímat. Pokud provozujete nějaký digitální produkt, tak se pravděpodobně zajímáte také o marketing či propagaci. Čili máte vytvořenou nějakou strategii nebo představu, která má za cíl zvednout vaše prodeje a tržby.
Tudíž byste se měli snažit pochopit chování svých reálných uživatelů a přizpůsobit jim nejen povahu svého produktu, ale i zmíněnou strategii. No a přesně k tomu by vám mohly pomoci nástroje, jejichž výčet jsme pro vás připravili. K tomu, abyste se je naučili efektivně používat, budete potřebovat trochu praxe. Základem je ovšem prosté logické uvažování.
Uživatelské testování webů a aplikací
Mezi další nástroje pro optimalizaci patří platformy určené k uživatelskému testování webů a aplikací. K uživatelskému testování se obvykle používají takzvané A/B testy, kdy se vytvoří dvě verze stejné stránky, obě se předloží náhodným uživatelům a následně se vyhodnotí, která stránka byla úspěšnější.
Toho můžete využít například při redesignu webu či nasazení nové landing page a ověřit si tak kupříkladu rozmístění či znění CTA.
Níže uvedené nástroje pro UX testování pak disponují také multivariantními testy. Tyto testy jsou stejně jako A/B testování postaveny na porovnávání více variant webu či aplikace, stránky však typicky obsahují více odlišností.
Optimizely
Optimizely patří mezi nejpoužívanější platformy k personalizaci obsahu. Pomůže vám s analýzou návštěvnosti i konverzí. Stejně tak obsahuje nástroj pro A/B i multivariantní testování. Základní verze je k dispozici zdarma, přičemž můžete využít i několikadenní bezplatné, plné verze.
Google Optimize
S A/B testováním a multivariantními testy vám pomůže i nástroj Google Optimize. Lze snadno propojit s Google Analytics – můžete tak využívat data z tohoto analytického nástroje. Pokud máte na starosti menší nebo střední projekt, tak si bohatě vystačíte i s bezplatnou verzí. Pro větší projekty je vhodnější placená verze – Google Optimize 360.
UX a sledování chování uživatelů
Druhou skupinou jsou nástroje určené ke sledování chování uživatelů. Zde se hojně používají heatmapy, znázorňující pohyb uživatele po stránce. Vidíte tak na který prvek návštěvník klikl, kde se zastavil a co naopak přejel. Dalšími nástroji jsou video záznamy chování uživatele na stránce nebo monitorování formuláře.
Hotjar
Pořízení záznamu chování uživatele na webu, monitorování formuláře i zobrazení heatmapy vám umožní například platforma Hotjar. Hotjar je k dispozici jak ve free tak placené verzi, kde nabídne komplexní systém nástrojů.
SmartLook
Alternativou je český nástroj SmartLook, jehož největší předností je česká podpora. Stejně jako Hotjar umožňuje nahrávat chování uživatelů na webu či eshopu a prohlížet heatmapy. Můžete si zde také vytvářet události a takzvané funnely, které usnadňují práci s nedokončenou konverzí – můžete tak spíš zjistit, kde nastal problém.
Platformu SmartLook můžete používat po celou dobu zdarma – samozřejmě bez pokročilejších funkcí. Na začátku si vyzkoušíte 10 denní trial verzi a můžete tak sami posoudit, zda vám 1 592 Kč měsíčně za tento nástroj pro optimalizaci stojí.
Pokud hledáte někoho, kdo se o optimalizaci webu či eshopu postará za vás, tak využijte naší bezplatné konzultace. Rádi vám s celým procesem pomůžeme.