Správa webových stránek: Tohle potřebujete vědět

5. 3. 2024

Webový Online Pilot

Možná se v tom taky najdete. Jako nadšený majitel firmy jste si nechali založit webové stránky a pak se vrhli na svůj byznys. Jenže váš web od té doby jen leží ladem, chátrá, občas spolkne nějaké peníze, ale nic nevrací. Každý web stárne, ale se správnou údržbou vám bude přinášet nové zákazníky, poptávky a návštěvnost. Ukážeme vám, jak na to, a co správná péče o web obnáší.

​O showroom nebo prodejnu se taky staráte

Pravidelně uklízíte, ometáte prach a kontrolujete police, aby při příští otvíračce někomu nepřistály na hlavě. Obsluze kladete na srdce, aby se chovala vždycky mile a přátelsky. Vystavujete jenom to nejlepší, měníte sezónní výzdobu a obměňujete výlohu. Lákáte kupující dovnitř a možná na pozadí pouštíte jemnou melodii, která vašemu obchůdku dodává tu správnou atmosféru.

Asi vám je jasné, že kdybyste tohle všechno nedělali, brzo k vám už nikdo nikdy nepřijde. Otrávený personál, zaprášené zboží a rozviklané police pod blikající zářivkou nikoho neoslní.

A teď si představte, že to samé musíte udělat se svým webem. I vaše stránky vyžadují pravidelnou údržbu, úklid, zlepšování, lákadla pro zákazníky a přátelský přístup. Ať už máte WordPress web nebo webové řešení na míru, pravidla hry jsou stejná.

​Sídlo v Pařížské aneb Umístění a adresa webu

​Doména

Stejně jako u kamenné prodejny i váš web potřebuje zajímavou a lukrativní lokalitu. V případě prodejny je to Pařížská, v případě vašich stránek doména webu. Je to název, který stránky ponesou až na věky věků. Doménou bývá název firmy, značka, název produktu nebo služeb. Fantazii se meze nekladou. Nevíte, jak na to? Přečtěte si náš článek, co je to doména a jak vybrat tu nejlepší.

​Renesanční sídlo aneb Webhosting

To, že jste sehnali dobrou adresu ještě neznamená, že máte vyhráno. I na dobré adrese může stát šeredná barabizna, do které byste nevlezli ani za milion. A teď v ní máte otevřít krámek! Ve virtuálním světě je takovou budovou webhosting. Vaši návštěvníci ho vlastně nevidí, ale přesto ovlivňuje váš úspěch.

Když je budova v rekonstrukci a po chodbách se vám prohánějí obhroublí dělníci, sotva k vám někdo vejde. Stejné je to s webhostingem. Pokud bude neustále v rekonstrukci, vaše stránky začnou padat uprostřed nákupu a nestabilně se zhroutí, lidi se k vám už nevrátí. Bez stabilního připojení webu k internetu to zkrátka nepůjde.

I když vám  mnoho firem nabídne webhosting, ne každé řešení je vhodné. Pokud počítáte s větší návštěvností, zvažte, že si pronajmete rovnou celý dům, nikoli jednu prodejnu. S vlastním serverem vaše stránky hravě zvládnou nápor a příliv většího množství návštěvníků. Kdyby se vám zákazníci do fyzické prodejny už nevešli, taky je nepotěšíte. Nakonec, komu by se chtělo čekat uprostřed prosince na ulici, když ke konkurenci se pohodlně vejdete?

V takovém případě využijete celý virtuální server VPS. Rozhodně se nerozhodujte jen podle ceny, protože nízká cena často značí omezené možnosti a nedostatečný prostor pro vás i vaše zákazníky. Nevíte, co vybrat? Přečtěte si náš článek, jak vybrat vhodný webhosting.

​Otvíračka prodejny aneb Jednorázové akce po spuštění webu

Než otevřete brány svého království prvním zákazníkům, musíte zařídit několik věcí. Už máte adresu, budovu i prodejnu, ale tím to zdaleka nekončí. Ať máte web na WordPress nebo ne, tyhle kroky nepřeskakujte. A pokud se na to necítíte, najměte si odborníka na správu webu.

​Vchod pro zaměstnance a nové zámky aneb Zabezpečení přístupu do administrace webu

Do administrace webu byste měli vpouštět pouze oprávněné uživatele. Běžný zaměstnanec natož zákazník tam nemají co dělat. Pro přihlašování do administrace určitě nepoužívejte známé adresy jako je “admin” nebo “login”. Raději použijte nějakou unikátní.

Abyste zvýšili zabezpečení webu, doporučujeme vám VPN přístup. Druhou variantou je Basic Auth, který přístupy omezí na webovém serveru.

Přístupy do administrace poctivě rozdělte podle oprávnění. Nedávejte všem automaticky administrátorský přístup a reálně zvažte oprávnění jednotlivých osob. Vy, jako majitel webu, si přitom ponechte přístup s nejvyšším oprávněním.

Na další činnosti, jako je doplňování nového obsahu na blog, nastavte speciální přístupové jméno a oprávnění pouze pro redaktorské práce. Tím se vyhnete tomu, aby vám cizí nebo nepovolaní lidé brouzdali v zákulisí prodejny a prováděli nekalosti. Podívejte se na další tipy, jak zabezpečit administraci webu.

​Trezor v showroomu aneb Zabezpečení databáze

Trezor byste taky nenechali ležet uprostřed prodejny. A s databází se to má stejně. I když je zabezpečení databáze trochu techničtější záležitost, zajistěte ho. Můžete to udělat například skrze konfiguraci databázového serveru. Jednoduše omezíte přístup z jiných IP adres na internetu a jediný přístup bude možný z počítače, na kterém běží hosting. Tím omezíte všechny ostatní nežádoucí přístupy.

​Účetnictví a smlouvy aneb Zabezpečení souborů vašeho webu

Do účetnictví vašeho obchodu taky nepustíte každého. Jsou to citlivé údaje. Se stejnou opatrností proto přistupujte taky ke všem souborům a dokumentům, které máte na webu. Díky webovým firewallům nebo jiným pravidlům zamezíte přístup běžným návštěvníkům k důležitým dokumentům a souborům. Zdá se to jako banalita, ale je to důležité!

Například na WordPress webu to zvládnete třeba díky pluginu Wordfence. Nejlepší volbou je však přímá individuální konfigurace vašeho web serveru pro váš web. Tuto variantu však řada levných hostingů neumožňuje, a vaše citlivé údaje tak zůstávají v ohrožení. Máte WordPress? Prohlédněte si naše tipy, jak zabezpečit WordPress web.

​Péče o showroom aneb Pravidelná údržba webu

Když už vám prodejna jede, lidi chodí a všechno funguje, jak má, nastává čas na pravidelnou údržbu. Ta vám zaručí že všechno poběží jako na drátkách a vyhnete se tak nečekaným opravám nebo odstávkám. Pravidelnou péči o web rozdělíme do několika kategorií:

  • Technická péče o web
  • Doplňování nebo úpravy obsahu
  • SEO a rychlost webu
  • Analytika, sledování a vyhodnocování

​Údržba aneb Technická péče o web

V případě showroomu by šlo o hodně dobrou pojistku. V případě vašeho webu jde především o pravidelné zálohování všech dat. To znamená, že veškeré soubory a celou databázi zkopírujete a uložíte. To všechno pro případ, že by došlo k poruše nebo útoku hackerů. Zálohu skladujte jinde než na serveru. Jak přesně zálohovat web se dozvíte v našem článku.

Pokud váš web frčí na WordPress, měli byste taky vědět, že správa WordPress webu zahrnuje také pravidelnou aktualizaci jádra redakčního systému a aktualizaci použitých pluginů. Proč je to potřeba se dozvíte v našem článku.

Nakonec do údržby zahrňte taky průběžnou optimalizaci databáze. Ta je především u WordPress webu velmi důležitá. Během „života“ WordPress webu se v databázi vytváří mnoho dat, která zpomalují načítání webu. Proto je po určitě době s klidným svědomím smažte. Uvidíte to výrazné zrychlení celého webu.

​Vitríny a regály aneb Doplňování a úpravy obsahu

Nový obsah je základ úspěšných a často navštěvovaných stránek. Zajímavý obsah láká vaše zákazníky i potenciální klienty. Stejně tak důležitá je aktualizace starších článků. Vyhledávače Google, Seznam nebo Bing oceňují kvalitní a aktuální obsah, takže se posunete v žebříčku vyhledávání na vyšší pozice.

Pozitivní vliv mají i pěkné obrázky. Jen si dejte záležet na několika věcech:

  • Opatřujte je vhodnými popisky.
  • Stahujte je z legálních zdrojů.
  • Optimalizujte jejich velikost. V opačném případě se dočkáte dlouhého načítání. A věřte, že jestli něco vyhledávače i vaši zákazníci nesnáší, tak je to dlouhé načítání. Podívejte se, jak snadno optimalizovat obrázky.

​Snadný přístup do krámku aneb SEO a rychlost webu

Víte, jak rychle se dá u vás nakoupit? Je to zásadní informace. Proto průběžně sledujte rychlost načítání vašeho webu. Jenom tak odhalíte případné problémy, které by se časem mohly objevit i na webu. Například příliš velký obrázek v článku vám při načítání spolkne i 9,5 vteřiny! Běžné načtení totiž trvá zhruba 0,5 vteřiny. Stejný účinek může mít nově instalovaný plugin, který vám jednoduše zpomalí web.

Rychlé weby mají vyhledávače rádi a jejich obsah preferují před těmi, které se načítají dlouho. Podívejte se, jak optimalizovat rychlost vašeho webu. Do optimalizace zahrňte také obsah. Vhodná klíčová slova a dobře napsaný obsah rozhodují o tom, na jaké příčce se v žebříku vyhledávání umístíte.

​Průzkum trhu aneb Analytika, sledování a vyhodnocování

Nevíte, kdo k vám kdy chodí a co nakupuje? To je chyba jak v showroomu, tak na vašem webu. Protože „co neměříte, to neřídíte“. Jak chcete zjistit, jestli je váš web úspěšný, když nesledujete počet návštěv? Bez informace, co láká vaše zákazníky, jste v prodeji ztracení. Když víte, co zákazníky zajímá, jen stěží na ně zacílíte marketingové kampaně nebo obsah.

A přitom analytický nástroj Google Analytics je zcela zadarmo. Proto byste ho měli automaticky zahrnout do svých analytik. Stejně tak byste měli mít k ruce pravidelný report, a ten vyhodnocovat. Ať víte, co na webu zlepšit a kam ho posunout v dalších měsících.

Web pod palcem: Zvládněte správu webu levou zadní

Péče a správa webu stojí čas a vyžaduje trochu zručnosti. Ale dá se zvládnout. Proto jsme pro vás připravili jednoduchý checklist. Díky němu projdete všechny kroky ve správném pořadí, na nic nezapomenete a získáte návod, jak často jednotlivé úkony provádět. Můžete si tak správu webu pohodlně rozplánovat do svého kalendáře a odškrtnout si hotový úkol, až ho splníte.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI