Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Co je automatizace a jaký je její význam?
29. 10. 2020
Webový Online Pilot
Moderní technologie se staly nedílnou součástí jednadvacátého století. Mezi důsledky tohoto spojení pak jednoznačně patří stále populárnější trend automatizace. Co vlastně ta automatizace je a má její integrace význam i pro vaše podnikání? Na tyto a další otázky odpovídají následující odstavce.
Co je automatizace?
V první řadě je třeba objasnit, co vlastně pojem automatizace označuje. Automatizace je samočinný řídící systém, jehož cílem je nahrazení člověka v průběhu vykonávání určité činnosti. Konkrétně se pak jedná o opakované úkoly, při kterých lze lidský faktor nahradit šikovným algoritmem.
Význam a přínos automatizace ční zejména v šetření prostředků a zbavení se rutinních úkolů. Ušetřený čas tak může být využit k závažnějším problémům, které již stroj sám o sobě vyřešit nedokáže.
Příkladem z praxe, se kterým jste se již všichni pravděpodobně setkali, je využití chatbotů. Chatboti bývají integrováni do webového rozhraní e-shopů, kde mají na starost základní komunikaci se zákazníky. Pokročilejší chatboti pak mimo to zvládají také běžné kancelářské činnosti, jako je rozesílání e-mailů a plánování schůzek do kalendáře.
Význam automatizace: historie a budoucnost
Historie automatizace je spojena s efektivitou práce, robotizací a zjednodušováním výrobních procesů. Automatizace výroby a nasazení robotů v nejrůznějších podnicích snížily nároky na množství pracovníků a zkrátily čas potřebný k výrobě daného produktu.
V praxi tak postupně začalo docházet k náhradě lidského faktoru strojem. Na druhou stranu však průmyslová automatizace vytvořila prostor pro zrod zcela nových pracovních pozic – techniků, kteří se budou o stroje starat a programátorů či konstruktérů, jež mají na starosti zhotovení strojů a jejich programů.
Automatizace tak už od svého zrodu zdůrazňuje přidanou hodnotu člověka, respektive jeho schopnost kritického a logického myšlení, které prozatím nedokáže nahradit ani umělá inteligence.
Později se ukázalo, že lze mimo automatizaci průmyslu (automatizace hardwaru), využít tyto metodiky také pro software, například automatické rozesílání e-mailů nebo efektivnější analytika. Automatizace tedy dnes neusnadňuje pouze výrobu, ale i běžné administrativní činnosti.
Již od počátků své historie se přitom automatizace potýká s kritikou v podobě úbytku pracovních míst. Výše uvedené odstavce však již zmínily, že jsou tímto způsobem redukovány pouze ty pozice, které stroj dokáže nahradit. V budoucnu se tak díky její integraci zvednou požadavky na lidskou kreativitu, seberozvoj a vlastní intelekt, čímž celosvětově vzroste gramotnost i životní standard.
Význam automatizace: efektivnější práce za méně peněz
Hlavní přínosy automatizace tedy spočívají v efektivitě práce a šetření časových i finančních prostředků. Jednotlivé nástroje nahrazují určité formy lidské práce. S jejich využitím je proto možné zaměstnávat méně pracovníků. Ti stávající se mohou soustředit pouze na důležitější nebo složitější úkoly. S efektivitou pak souvisí také přesné plnění úkolů.
V rámci vykonávání několikahodinové stereotypní činnosti člověk celkem snadno udělá chybu. Může se jednat o vynechání dílčího kroku nebo zaškrtnutí špatného políčka. Takové chyby se zpětně hůř hledají a mohou zapříčinit ztrátu peněz, případně celé zakázky.
Tato možnost je v případě využití automatizace zcela odstraněna. Algoritmus se vždy provede stejným postupem. Mimo to budete o každém vykonaném úkolu vždy včas a přehledně informováni, čímž si o každém projektu udržíte přehled.
Komunikace se zákazníky a další příklady automatizace
Automatizace pracovního postupu vás mimo to může zbavit nutnosti vykonávat nudné administrativní činnosti. Postará se o naplánování vašeho dne. S využitím AI (umělé inteligence) a doplňované databáze může vyřídit určitý druh e-mailové komunikace a pomůže v oblasti komunikace se zákazníkem. Využití umělé inteligence pak nabízí v podstatě neomezené možnosti, od vyřizování objednávek po sběr zpětné vazby.
Konkrétní využití a příklady automatizace úzce souvisí s povahou daného projektu. V celé řadě případů lze využít již vytvořených řešení, které bývají často i zdarma dostupné na internetu. Tyto modely by ovšem měly sloužit pouze pro upřesnění představy o tom, jak může napomoci vašemu podnikání a zda ji skutečně využijete.
K tomu, abyste dosáhli maximálního užitku, je dobré vyhledat a oslovit partnera, který dokáže vyvinout řešení na míru. Automatizace na míru (například zmíněný chatbot na míru) je pak plně přizpůsobena vašim potřebám a naplno využívá svůj potenciál.