Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Jak připravit text Call To Action (CTA), pro web i newsletter
24. 2. 2022
Webový Online Pilot
Dobře napsaný text výzvy k akci pomáhá zvyšovat konverze webu a celkovou úspěšnost PPC nebo e-mailových kampaní. To z něj dělá klíčový prvek webových stránek a newsletterů, který si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Zkuste náš soubor tipů, jak připravit text CTA, který zaujme.
Co znamená CTA – Call To Action?
Call To Action, zkráceně CTA, je interaktivní prvek webu, jehož cílem je přimět návštěvníka k předem specifikované akci (odtud české označení „výzva k akci“). Prostřednictvím CTA v podstatě uživateli říkáte, co má na dané stránce udělat, aby došel až ke kýženému cíli – konverzi.
CTA je tedy v podstatě ztělesněním základní marketingové poučky: „Když něco po uživateli chcete, tak mu to prostě řekněte.“ a má přínos pro obě strany:
- zákazníkovi usnadní orientaci na webu,
- vám, jakožto majiteli webu, přinese zisk.
Výzvy k akci se nejčastěji vyskytují v podobě tlačítka s textem, na které uživatel klikne a přesune se na cílovou stránku webu – landing page, formulář a podobně. Setkáte se s nimi na webových stránkách, v newsletterech, PPC reklamách nebo na sociálních sítích, kde vyzývají ke stažení e-booku, k registraci nebo k odeslání kontaktního formuláře.
Jak zvýšit konverzní poměr webu a úspěšnost newsletteru? Zkuste to s vyladěným CTA
CTA je vedle hlavního nadpisu nejdůležitější prvek webových stránek – titulek přivede návštěvníky a výzva k akci je přiměje k dokončení konverze.
Představte si to na eshopu prodávajícím boty značky Nike. Uživatel zadá do vyhledávače klíčové slovo Nike Air Max. Ve výsledcích se objeví titulek vašeho internetového obchodu, který hlásí, že máte boty skladem. Uživatel stránku navštíví, boty ho zaujmou a najednou zpozorní, protože vidí, že máte pouze dva páry skladem. Rychle kontroluje dostupné velikosti a kliká na tlačítko „Přidat do košíku“ – CTA.
Zmínka o dostupnosti upoutala zákazníkovu pozornost a motivovala jej k rychlejšímu jednání. CTA tak splnilo svůj účel, podtrhlo smysl webu a přimělo zákazníka k činu.
Podobné techniky fungují také u firemních webových stránek nebo newsletterů, stačí se jen zamyslet nad tím, jak nejlépe návštěvníka namotivovat a navrhnout dostatečně výrazné Call To Action s chytlavým textem. Pokud se vaše snažení podaří naplnit, tak vám CTA může výrazně pozvednout konverzní poměr webových stránek i úspěšnost newsletterů.
Jak napsat text pro CTA
Ještě, než se pustíte do návrhu CTA pro váš web nebo newsletter, byste měli mít dobře ujasněné tři věci:
- jak bude vypadat cesta za konverzí,
- co by měl uživatel na stránce udělat a co se stane, až to udělá,
- kdo je vaše cílová skupina.
Cesta za konverzí úzce souvisí se strukturou webových stránek a UX designem. Každá stránka by měla mít jasně daný cíl, ke kterému budou výzvy k akci navádět a pokud tento cíl neznáte vy, tak ho nemůže znát ani návštěvník vašeho webu.
Znalost cílové skupiny je pak stěžejní hlavně ve chvíli, kdy budete chystat text CTA. Kvalitní text, ať už CTA, pro blog nebo pro newsletter se vždy připravuje až když víte, pro koho píšete. K tomu vám mohou dopomoci persony – zpodobnění jednotlivých skupin cílených uživatelů.
Jak má vypadat text CTA pro web a newsletter
Dobrý text CTA je stručný a srozumitelný. Uživatel se z něj dozví, co se stane, až na tlačítko klikne i výhody, které ze stažení e-booku, nákupu nebo registrace plynou. Při vymýšlení textu se řiďte následujícími třemi zásadami:
- stručnost – CTA tlačítka průměrně obsahují text o 35 znacích,
- osobitost – texty psané v 1. osobě typicky zaznamenávají vyšší úspěšnost,
- transparentnost – návštěvník by měl pochopit, co bude po kliknutí následovat.
Konverzní text CTA vypadá u každého webového projektu trochu jinak, takže se nebojte experimentovat například s rozkazovacím způsobem sdělení nebo s použitím číslic.
Text CTA tlačítka doplňte úvodním nadpisem s odůvodněním, proč by měl návštěvník kliknout. Jděte na to od lesa a dívejte se na věc z pohledu psychologie. Zkrátka útočte na emoce. Lidé obvykle chtějí to, co mají ostatní. V případě e-booku tak můžete zmínit, kolik uživatelů si už elektronickou knihu stáhlo.
Zkuste na návštěvníky vyvinout tlak. Účinným prostředkem je časově omezená nabídka, doplněná o odpočet času. Motivující může být také výše uvedený příklad s dostupností zboží. Strach z toho, že dojdou zásoby kýženého produktu může vést k rychlejšímu nákupu. Lákadlem bývají i benefity, jako prodloužená záruka na zboží či doprava zdarma.
Vždy se však držte tématu, neslibujte, co nemůžete splnit a prodejte svou přidanou hodnotu. Zdržte se obecných textů a propagujte hlavní přínos. Například u landing page tiketovacího systému nemusíte zůstávat u pouhého „Zaregistrovat se“, ale specifikovat profit pro uživatele: „Chci mít všechny úkoly pod kontrolou“. Pokud hledáte někoho, kdo se o kompletní přípravu newsletterů nebo tvorbu webových stránek postará za vás, nás neváhejte kontaktovat. Poradíme vám a zajistíme vyšší konverze.