Co je UX design a jak pracuje UX designer?

25. 11. 2020

Webový Online Pilot

Pojem UX design se za několik posledních let stal často používaným lákadlem, které vládne nejen světu tvorby webu, ale i vývoje webových či mobilních aplikací. Co ale spojení UX design označuje a jak pracuje UX designer?

Co je UX design?

Obor UX design se zabývá navrhováním uživatelsky přívětivého produktu, který bude užitečný a snadno pochopitelný. Netýká se tedy pouze webu či aplikací, ale veškerých produktů, od židle až po pračku.

UX je zkrácenina User eXperience, česky uživatelský prožitek, zkušenost nebo zážitek. Zaměřuje se na principy interakce mezi uživatelem/zákazníkem a produktem či službou. V případě webu či aplikace například na pochopitelnost rozmístění ovládacích prvků nebo funkcionality, kterou daný digitální produkt nabízí.

Cílem je dosáhnout co možná nejlepší zkušenosti s používáním produktu, nástroje nebo využívání služby. UX design vychází z předpokladu, že dobrá zkušenost, snadné ovládání nebo nadstandardní funkce povedou k doporučením produktu a jeho pravidelnému používání.

UX design a cílová skupina

UX design tedy příliš neřeší, jak produkt vypadá, jako spíš to, jak funguje a jak se ovládá, přičemž zůstává středem zájmu uživatel. Tvorba webu tak v případě vývoje na základě uživatelské zkušenosti není postavena na domněnkách nebo osobním vkusu návrháře, nýbrž na datech.

Konkrétně na datech získaných prostřednictvím zpětné vazby od cílové skupiny webu či aplikace. Design uživatelské zkušenosti proto úzce souvisí i s dalšími, netechnickými obory, jako ku příkladu psychologie. Designer by se zkrátka měl do příslušné cílové skupiny vcítit a snažit se jim dát přesně to, co očekávají.

Z toho vyplývá, že nelze pro všechny skupiny použít stejné techniky nebo pravidla. Existuje sice několik základních pravidel, jako například zachování co nejsnazší architektury nákupního košíku na eshopu, nelze je ovšem pokládat za dogma.

Designer by se tak neměl nechat ovlivnit pouze vlastním pocitem a vnímat fakta. Optimalizace UX designu je přitom nekonečný proces, jelikož se neustále mění očekávání uživatelů i aktuální trendy tvorby webu.

Jak pracuje UX designer?

Předchozí odstavce již zmínily pojem designer, v kontextu uživatelské přívětivosti konkrétně UX designer. V oblasti tvorby webu a vývoje mobilních aplikací se tato pozice často mísí s takzvaným UI designerem, který má na starosti návrh uživatelského rozhraní.

Uživatelské rozhraní se od uživatelské zkušenosti liší v tom, že se zde mnohem více prolíná subjektivní estetický pohled designera. UI designer tak řeší konkrétní podobu prvku, například zda bude tlačítko červené, nebo zelené. UX designer se zaměřuje na to, kde bude dané tlačítko umístěné a kam povede. V praxi se přitom mnohdy oba přístupy spojují do jednoho. UX designer tedy bývá současně také UI designer.

Jak postupovat při návrhu UX designu

Rozdíl v obou pojmech pak spočívá také v principech jejich práce. UI designer vnímá zejména estetickou hodnotu webu nebo aplikace. UX designer pracuje na budování vztahu s uživatelem. Detailně zkoumá smysl a cíle produktu, stejně jako požadavky koncových uživatelů.

Opírá se zejména o analýzu a data získaná od reálných uživatelů. UI designer naproti tomu postupuje podle intuice a zadání od klienta či zadávací dokumentace. Postup, jak UX designer pracuje, lze shrnout do několika bodů:

  • průzkum cílové skupiny,
  • průzkum konkurence,
  • návrh architektury neboli kostry webu či aplikace,
  • návrh prototypu,
  • testování prototypu,
  • zapracování úprav na základě zpětné vazby,
  • nasazení ostré verze,
  • optimalizace.

UX design a testování

Nejzásadnějším bodem výčtu je přitom zmíněné testování. Testování by mělo zakončovat každou fázi vývoje a doprovázet i tu nejmenší změnu. Subjektem testování přitom nemusí pokaždé být široká skupina uživatelů.

Stejnému účelu dobře poslouží i názor libovolné třetí osoby. Zkuste se schválně zeptat svých přátel nebo rodiny, co si o vašem webu či aplikaci myslí. Uvidíte, že vám s vyhodnocením přívětivosti rádi pomohou a jistě přinesou i zajímavé podněty k zamyšlení.

To stejné pak platí i ve chvíli, kdy se snažíte UX design svého webu a eshopu vylepšit. Posaďte před svůj digitální produkt 2-3 osoby, které se nepodíleli na jeho realizaci a zapisujte si připomínky, které je napadly. Čerstvý pohled na věc mnohdy prozradí to, co vy jako zadavatelé nebo vývojáři přes hodiny strávené prací nevidíte.

Jak se pozná dobrý UX design?

Odpověď na otázku, jak se pozná dobrý UX design zní: nepozná. Co už se ale rozhodně rozeznat dá, je špatně navržený UX design. Setkali jste se někdy s tím, že jste přišli na stránku nebo jste používali aplikaci, kde jste nevěděli, kam kliknout abyste provedli nějaký krok?

Pravděpodobně ano a takový produkt je právě příkladem špatně navrženého UX designu. Dobrý UX design naproti tomu uživatel nepozná, protože při používání takového webu nebo nákupu v takovém eshopu nepotřebuje zbytečně přemýšlet a tudíž ho ani nenapadne myšlenka, že web splňuje všechny jeho požadavky. Zkrátka to bere jako samozřejmost.

Uvědomuje si to ovšem podvědomě a právě díky tomuto pocitu se zvýší šance, že web, eshop nebo aplikaci znovu navštíví a použije. UX design proto zásadně ovlivňuje nejen použitelnost webu, ale i návratnost jeho návštěvníků.

Měli byste s ním tedy při návrhu zadávací dokumentace či požadavků na dodavatele počítat a zahrnout ho do celkového rozpočtu. Pokud potřebujete s optimalizací webu nebo tvorbou nových stránek pomoci, tak nás neváhejte kontaktovat. Rádi se ujmeme celé realizace.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI