Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
4 tipy, díky kterým bude analýza vaší cílové skupiny efektivnější
5. 10. 2020
Webový Online Pilot
Znalost a průběžná analýza cílové skupiny jsou zásadními kroky na cestě za vytvořením úspěšného webového projektu. Charakteristika cílové skupiny by přitom měla sloužit jako vodítko pro stanovení cílů webu, e-shopu nebo aplikace a určovat tak jejich podobu i požadavky na funkce. Dnes si představíme 4 tipy, které vám pomohou vaše zákazníky lépe poznat a současně zlepšit vzájemnou komunikaci.
Proč je analýza cílové skupiny důležitá?
Definice cílové skupiny je základním prvkem marketingové strategie, zadávací dokumentace a brandingu firmy i jednotlivých projektů. Měla by tak patřit mezi první otázky, které je třeba řešit ještě před vývojem produktu nebo představení nabídky služeb.
Současně je důležité stanovení a analýzu cílové skupiny nepodcenit. Odpověď na otázku: „Kdo je vaším zákazníkem?“ či „Kdo chcete, aby váš produkt zakoupil?“ by zkrátka neměla končit ledabylým „Kdokoli“.
Je totiž rozdíl, když například navrhujete kolekci oblečení pro patnáctiletého teenagera se zálibou v YouTuberech a třicetiletou ženu, která se pohybuje v obchodních kruzích. To stejné platí i v online světě. Zmíněného teenagera pravděpodobně zaujme jiný design, než který by byl dostatečně elegantní pro druhou z uvedených kategorií.
Stejně tak bude mít web určený především pro mladistvé stanovené jiné cíle i marketingovou nebo reklamní strategii. Definice cílové skupiny by proto rozhodně neměla chybět v žádné obchodní strategii.
Jak určit cílovou skupinu?
Nabízí se otázka, jak zjistit, která cílová skupina by vás měla zajímat. Bohužel na ni však neexistuje jednoznačná odpověď. Každá firma i projekt mají svá specifika, která je důležité vnímat, přičemž by se definice cílové skupiny měla řídit jejich specifiky.
Základní rozčlenění přitom vychází ze základní charakteristiky produktu. Pokud například vyvíjíte aplikaci, která je doplňkem pro sociální sítě, tak pravděpodobně cílíte na mladší skupinu uživatelů než v případě nabídky služeb pro B2B sektor a podobně.
Ke specifikaci klientely se pak typicky využívají výzkumy v podobě dotazníkových šetření nebo rozhovorů se vzorky uživatelů. Užitečný nástrojem může být i nástroj Google Analytics, který přináší přehled o návštěvnících webu, jako jsou demografické údaje, věk, pohlaví či zájmy.
Analýza a definice cílové skupiny: poznejte, kdo u vás nakupuje
Na základě těchto údajů lze ověřit, zda web či e-shop skutečně oslovuje požadované zákazníky. Se samotným stanovením i analýzou cílové skupiny pak mohou pomoci následující čtyři tipy.
#1 Ujasněte si, o jaké zákazníky máte zájem
V první řadě byste si měli uvědomit, kterým zákazníkům chcete svůj produkt nabízet. S definicí může mimo zmíněného dotazníkového šetření pomoci i analýza konkurence a jejích praktik, jež mohou posloužit jako inspirace nebo vodítko od osob, které již celý proces absolvovali.
#2 Ujasněte si, o jaké zákazníky nemáte zájem
Na web či e-shop se kromě zvolené cílové skupiny samozřejmě dostávají i zákazníci, na které strategie necílí. Stanovení si skupiny zákazníků, o které zájem nemáte, a jejich analýza tak může opět pomoci s výběrem vhodného designu i strategických kroků.
#3 Rozděl a panuj
Stanovenou cílovou skupinu je dobré pro efektivnější analýzu rozdělit na několik skupin podle zakoupených produktů či služeb. Stávající zákazníci mohou současně prozradit víc o kladech (přidané hodnotě) i záporech nabídky, což lze dále využít v rámci zlepšování služeb i budování vztahů z klientelou.
#4 Vytvořte si persony a přizpůsobte jim nabídku
Užitečnou pomůckou pro práci s cílovou skupinou jsou takzvané persony neboli fiktivní osoby reprezentující každou ze složek návštěvníků webu nebo zákazníků e-shopu. Persony by měly mít jméno, specifikované zájmy, zaměstnání i fotografii, které do poněkud abstraktní činnosti přinášejí kapku reality.
Zmíněné 4 tipy patří mezi základní praktiky spojené s prací s cílovou skupinou. Pokud potřebujete s její definicí nebo analýzou pomoci a nasměrovat tak váš web či e-shop správným směrem, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám pomůžeme.