6 tipů, jak psát lepší texty na web

21. 2. 2022

Webový Online Pilot

Psaní textů pro web je nedílnou součástí tvorby vlastních webových stránek, aplikací nebo eshopů. Právě obsah má totiž zásadní podíl na SEO všech online projektů. Prozradíme vám 6 tipů, jak psát lepší texty na web, tak, aby byly marketingově úspěšné a zaujaly návštěvníky.

Jak psát lepší texty na web?

Pokud se o správu webových stránek aktivně zajímáte, tak pro vás nebude překvapení, že základem kvalitních textů pro web je analýza klíčových slov. Analýzu klíčových slov vytvářejte pro všechny texty, které chcete na web umístit (stránky s prezentací služeb, blog, …) a snažte se je co nejsrozumitelněji zakomponovat do textu.

Chcete kvalitní texty pro web? Pište je pro lidi, ne pro vyhledávače

Mnoho autorů textů na web se vehementně snaží do článku a jiného obsahu „nacpat“ co možná nejvíc klíčových slov a přizpůsobují jim věty tak, aby se daná fráze vyskytovala téměř v každém odstavci.

To má za důsledek dvě věci:

  • text často působí nepřirozeně, protože byste danou větu tímto způsobem jindy neřekli,
  • v odstavcích se často opakují stejná slova.

Snažte se tedy texty na web psát srozumitelně, obsahově správně a s přidanou hodnotou pro uživatele. Pouze tak se dočkají kýženého úspěchu – ať už ze strany Googlu/Seznamu nebo návštěvníků stránek.

Vaše texty promluví na příjemce jen pokud pro něj budou srozumitelné. Vyjadřujte se proto co nejvýstižněji, jasně, a ne moc rozvláčně. A uvádějte příklady! Při popisech stavů, dějů, zboží a jeho funkčnosti čtenář mnohem lépe pochopí, co chcete sdělit, když to demonstrujete přímo na nějakém příkladu.

Při psaní textu pro web nezapomínejte na hierarchii

Psaní textů pro web, stejně jakýkoli jiný psaný projev, vyžaduje určitý řád a systém. K vytvoření hierarchie používejte nadpisy různých úrovní (H2, H3, …), zachovávejte jednotu a používejte prostředky členění textu, například odrážky nebo čísla.

Text proložený číslicemi je výrazně živější i přehlednější. Např.:

  • S tímto obchodním softwarem určeným pro burzovní trading se naučíte pracovat během 5 dnů.
  • Vysoce výkonný motor Z-vysavače vysaje 95 % částic větších než 0,2 mm.
  • Uvádíme 7 tipů pro bleskové snížení nadváhy pomocí našeho zařízení vacu-belt.

Dalším dobrým pomocníkem snahy o ozvláštnění textu jsou citace. Ideálně citace autoritativních webů, případně knih nebo studií. Prostřednictvím citací navíc získáte plusové body v otázkách věrohodnosti.

Usnadněte čtenářům hledání souvisejících informací

S citacemi pak souvisejí i odkazy na zdroje, ze kterých jste při psaní textu na web čerpali. Mezi takové patří externí odkazy, na jiné stránky, které se danou problematikou zabývají i interní odkazy na související příspěvky na blogu.

Interním prolinkováním svému čtenáři ukážete, že patříte mezi skutečné odborníky na danou tematiku a zvýšíte šanci na to, že na vašich webových stránkách zůstane o něco déle.

Pište texty na web tak, abyste namotivovali čtenáře

Čtenáři budete mnohem blíž použitím „běžné“ mluvy. Snažte se v mezích možností psát, jako byste s klientem sami hovořili. Pro zajištění interakce v mluvě si běžně pokládáme řečnické otázky – vkládejte je tedy i do svého psaného textu.

Například: „Náš obchodní finanční systém umožňuje obchodovat všechny finanční instrumenty na většině světových burz. A pro koho že je vhodný? Má univerzální použití, takže se hodí jak pro intradenní obchodování, tak pro ty, kteří drží své pozice overnight.“

Zaujměte návštěvníka ještě před čtením obsahu stránky

Vzhledem k množství online obsahu je stále složitější zaujmout návštěvníka natolik, aby skutečně četl texty, které jste pro něj na váš web připravili. Je proto nesmírně důležité využít toho, že vaše stránky navštívil a neodradit ho zbytečně dlouhými odstavci nebo procházením dlouhého obsahu, kde nakonec nenajde to, pro co si přišel.

K tomu, abyste návštěvníkovi pomohli se zorientovat v jednotlivých částech článku, můžete využít například obsah umístěný na začátku stránky. Návštěvník se díky němu může rovnou překliknout na část textu, která ho zajímá a získávat informace, které potřebuje.

Druhou cestou je anotace, což je krátké shrnutí toho, o čem stránka pojednává. Cílem anotace je prostřednictvím několika řádků zaujmout čtenářovu pozornost a ve stručnosti předložit, o čem daný text na webu pojednává. S dobrou anotací tak získáváte šanci návštěvníka nadchnout a přimět číst podrobněji.

Psaní textů na web není jen o slovech

Z výše uvedených odstavců již vyplynulo, že texty na web nejsou pouze o slovech. Jedná se o soubor úzce souvisejících činností, jejichž správná kombinace z obsahu vašeho webu udělá něco, z čeho můžete dále profitovat.

Čtenářovu pozornost můžete zaujmout mnoha způsoby. Někdo raději konzumuje vizuální obsah, proto je vhodné texty doplňovat o ilustrační obrázky, infografiky nebo videa. Někdo pozorně čte každý řádek a postupně si vytváří nové souvislosti. Nejčastěji však návštěvník stránku pouze projede a zastaví se u částí, které ho zaujmou.

Proto je dobré, kromě zmíněného, do textů pro web komponovat i různé řezy písma (tučné písmo nebo kurzívu). Kurzívu užívejte zejména u citací, odborných výrazů nebo cizích slov. Tučné písmo zase ke zvýraznění nejdůležitějších pasáží obsahu.

Pokud tučným písmem v každém odstavci zvýrazníte to nejdůležitější, máte mnohem větší šanci na to, že si váš text pro web někdo skutečně přečte – nebo alespoň jeho větší část.

Vytvářet srozumitelné, jasné, přehledné a čtivé texty není obtížné. Stačí uchopit dobré téma a pak dodržovat základní doporučení pro tvorbu textů. A pokud vás psaní textů na web přeci jen zmáhá nebo si nevíte rady jak dál, obraťte se na nás, rádi vám s tím pomůžeme.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI