Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
8 tipů, jak psát lepší texty na Váš web
4. 5. 2022
Webový Online Pilot
Hledáte způsob, jak psát lepší texty na váš web? Prozradíme vám 8 tipů, díky kterým váš obsah na stránky přivede nové návštěvníky a zaujme jejich pozornost.
Jak psát lepší texty na web?
Jestliže chcete psát lepší texty na web, musíte v první řadě pochopit, jak dnes uživatelé konzumují obsah.
Dnešní čtenáři jsou netrpěliví a nechtějí se zdržovat sáhodlouhými texty, které jim ve výsledku stejně nemusejí přinést informace, pro něž si přišli. Proto typicky nečtou celý obsah, ale pouze skenují jednotlivé odstavce a vybírají z nich to podstatné.
Z toho vyplývá, že musíte být přesvědčiví, struční a věcní. Rozhodně nic nezkazíte ani ilustrací, kterou vizualizujete své myšlenky nebo videem, jež ukazuje popisovaný jev v praxi.
Chcete psát lepší texty na web? Zjistěte si, co čtenáře zajímá
Všechny texty, které umístíte na web nebo na blog opírejte o analýzu klíčových slov. Pouze tímto způsobem totiž zajistíte, že se váš obsah ke čtenářům skutečně dostane a současně budete vědět, že svůj čas věnujete tématu, který může návštěvníky přivést.
Analýza klíčových slov vám navíc dá vhled do toho, jak s obsahem webu nakládá vaše konkurence a může vás inspirovat k dalším textům nebo vést ke zcela odlišné strategii.
Ujasněte si, o čem chcete psát
Předtím, než se do psaní textů pro web pustíte, si ujasněte, o čem chcete psát a co přesně chcete sdělit. Účinným pomocníkem je zde jednoduchá osnova, na níž zanesete jednotlivé myšlenky a uspořádáte je do nadpisů a podnadpisů.
Důležité je, aby měl text nějaký cíl. Cílem textu může být například informovat čtenáře o principu fungování nějaké technologie, či usnadnění práce s nějakým produktem.
Zaujměte prvními větami
Úvodní odstavec je často alfou i omegou celého textu. Vypilujte ho tak, aby z něj jasně vyplývalo hlavní sdělení článku či popisu zboží a navnaďte ho na všechny klíčové části – typicky hlavní klíčová slova.
Počkáte-li s hlavní myšlenkou o pár řádků dále, může se stát, že se ji už nikdo nedoví.
Buďte věcní
Texty na web by měly být srozumitelné, stručné a výstižné. Délkou textu nikoho nepřesvědčíte, podstatný je jeho obsah. Webový čtenář se netouží dlouho dobírat podstaty vašeho vyjádření. Text čte proto, aby se něco rychle dozvěděl. Když to trvá dlouho, je pro něj nanejvýš jednoduché vás vypnout a jít na internetu jinam.
To ovšem neznamená, že se na webu musí objevovat pouze krátké texty. Ve chvíli, kdy rozebíráte obsáhlejší téma, je na místě text prodloužit. Nikdy byste však texty pro web neměli uměle natahovat např. kvůli použití více klíčových slov.
Takové texty stejně nakonec kýžený úspěch nepřinesou, jelikož čtenáři nebudou dávat smysl.
Vsaďte na neotřelost
Každým slovem se snažte udržet čtenářovu pozornost. Použijte maximum svého „tvůrčího“ umění a vytvořte živý text bez stereotypů. Potrapte své mozkové buňky a usilujte o věty s výstižnými, neotřelými výrazy. Procházejte tématem přímo, neodbíhejte a hlavně – neopakujte se!
Zaměřte se na jedno téma
Při psaní textů pro web se vždy omezte jen na jedno téma. Pokud to povaha věci umožňuje: 1 webová stránka = 1 téma a ne více. Výrazně ulehčíte čtenáři orientaci a web udržíte přehledný.
Texty na web pište hlavně pro čtenáře
Je většinou těžké si konkrétně představit jednoho čtenáře vašeho webového textu. Jak, když jich mohou být milióny? Přesto se pokuste při psaní textu na web vytvořit nějakého imaginárního příjemce a k němu mluvte, pro něj pište. Texty koncipujte jako svůj monolog k němu nebo dialog s ním. Snažte se na něj zapůsobit, přesvědčit ho, pobavit ho.
Přeformulujte nesmyslné části
Nestyďte se a přečtěte si své texty pro web nahlas. Teprve když některé věty pronesete hlasitě, zjistíte jejich skutečný účinek a vhodnost.
Obsah je rovněž dobré zkonzultovat s někým blízkým, případně s kolegy v týmu. Jakožto autoři lehce přehlídnete nesrovnalost v textu či nedotaženou formulaci. Člověk, který o tématu nic neví, naopak nedostatky snáze odhalí a může vás na ně upozornit.
Pokud se na vlastní texty na web necítíte, tak nás neváhejte kontaktovat. Připravíme pro vás obsah, který zaujme nejen čtenáře, ale i vyhledávače.